Wedos

sobota 16. března 2013

Portréty podruhé - Světlo

Přestože většina fotografů, řeší jaké má sklo (na to se taky někdy mrkneme). Nebo třeba jaké mají tělo (foťák ne to z masa a kostí).
Jenže v tom netkví ten zásadní problém. Dobrá fotka jde udělat i s kompaktem za dva tisíce. Ne vždycky (proto jsou zrcadlovky), ale při šikovnosti to není takový problém.
Při fotografování portrétů je světlo celkem zásadní, tedy nejen u portrétů, ale tam je to dost poznat. Protože správné světlo dělá tak 50% fotky. 40% dělá kompozice a 10% to čím fotíte ;-).


Portrét jako svatební ;-). Focená s bleskem. Blesk má tu výhodu, že nám umožňuje standardizovat osvětlení. Tedy udělat stejné světlo všude. Pokud se jedná o reportážní portrét není to na škodu. Ale dost se tím ztrácí z atmosféry. Z toho důvodu vypadají daleko lépe portréty fotografované na přírodním světle (ideálně venku).

Světlo a kompozice jsou něco co spolu musí hrát. Nesmí se to navzájem kazit. Takže i protisvětlo může dát vzniknout dobré fotce notabene portrétu. Ale při špatném komponování může fotku zcela zabít.

Tady je v podstatě klasický portrét fotografovaný bez blesku. Světlo jde z oken, které jsou po pravé straně. Díky tomu že je hlava mírně natočené k pravému rameni. Díky tomu jsou obě oči, mírně nasvícené od levé strany hlavy. Přepal na oknech není na škodu. Pozadí se hezky opakuje a dává vyniknout ústřednímu motivu.
Je potřeba si uvědomit, že světlo by mělo podtrhnout to co fotíme a dát vyniknout tomu co je důležité. Což jsou oči. Technicky vzato, jsou dva základní postupy. Jeden je nasvítit to co fotografujeme a nechat tmavé pozadí. Nebo obráceně nechat tmavší to co fotografujeme a světlem zjasnit pozadí.

Koncerty jsou světelně velice složité a dynamické. Světla se mění. Pokud člověk dává pozor může dosáhnout velice zajímavých efektů. Opět jako vždy je potřeba si ohlídat oči. 

Takže to bylo světlo. Příště se mrkneme na to jakým sklem je to nejlepší ;-).