Wedos

středa 23. listopadu 2011

Prach a bída digitální fotografie

Nevím kdo to vymyslel. Fotografie ze svatby, nebo maturitního plesu prakticky ihned.
"Fotograf" se chlubí tím, že fotoateliér postaví hned v předsálí nebo někde okolo. Jak to pak vypadá? No asi jako když Vás babička vyfotí v nejblbější chvíli a myslí si, že je to to pravé.

Pochopitelně tohle mě nenapadlo jen tak. Moje milovaná žena mi poslala nevídanou věc. Akci z Hyperslev. A tam jsem narazil na patlografa. A na jeho webu jsem právě narazil na tyhle "kompaktové" fotky z maturit. Je děsivé co lidé jsou ochotní vydávat za hezkou fotku. Kvalitu a hlavně nápad nahrazovat "rychlostí".

Když se člověk podívá většině fotografiím schází elementární úvaha nad kompozicí. Stejné výsledky dostane jakýkoliv cvakálista z masy hostů na podobné akci. Místo toho aby si fotograf vybral místo a kompozici. Bleskne na to co mu zrovna vleze do záběru.

Svatební fotografie jsou pak perla. Záda oddávajícího (proč proboha), nebo neschopnost zaostřit jinam než na auto.

Celé to je doraženo na téhle hrůze.
Pán ukazuje že dokáže ve Photshopu použít filtry a dokonce odstranit nějaký šum.
Škoda, že změnou barev a dalších věcí prakticky znehodnotí nádhernou originální starou práci. Možná by místo retušování měl víc koukat jak to tenkrát dělali, když nemohli nabouchat za dvě hodiny 600 fotek.

PS: Tenhle borec určitě není sám. Každý nějak začínal. Mrzí mě, když vidím jak fotografové s talentem nemají do čeho píchnout (protože jsou sebekritičtí). A tenhle patlograf tomu nasazuje takovouhle korunu. Pak se nedivím větám: "On to vyfotí švára, má novej foťák. Vejde se mu do kapsy a má to super barvy!"

pondělí 21. listopadu 2011

Aukro stoplo (ehm!) soutěž

Aukro s několikadenním zpožděním stoplo soutěž, při které nezvládlo organizaci. Většina lidí totiž pro dosažení výher používala vyhledávací roboty.
Správně by mělo Aukro zrušit všechny takkto vyhrané aukce, ale to už je na nich, jak to udělají.

Aukro se pokoušelo (ne příliš úspěšně) bránit (několikrát jsem o tom psal na svém G+).

Vzhledem k fungování Aukra je takovýto skript celkem snadný. Postupů může být několik. Nejčastěji byla zvolena metoda vyhledávání uměle vytvořených účtů. Tenhle postup se ukázal jako jeden z mála zcela spolehlivý. Aukro se totiž se zabezpečením příliš nebabralo. Z jeho strany zazněla jen velkohubá prohlášení a dá se říci i lži.

Jak tedy takový skript mohl vypadat? (ukážeme si jeden koncept i když metod mohlo být více).
PS: Nijak tím nikoho nenabádám aby ho používal, ale jedná se o zajímavou výzvu.

<?PHP
include_once 'simple_html_dom.php'; //knihovna pro parsování HTML obsahu

function HledaniAukci($startid)
//hledá nového uživatele od zadaného ID a kontroluje jestli má Aukro plus, pokud ho najde otestuje jestli má nebo nemá akci, pokud ano vypíše jí na obrazovku. 
        {
               $return ="";
             
                $dokolika = $startid+20; //skript bude počítat po 20 uživatelích
                for ($index = $startid; $index < $dokolika; $index++)
                {
                $start = "http://aukro.cz/listing/user.php?us_id=".$index; //najde stránku s aukcemi uživatele
                $html = file_get_html($start); //načte její obsah
                foreach($html->find('img') as $element) //tady by to šlo řešit i přes RSS a title kanálu, kdy kanál pro neexistujícícho uživatele má označení jen "Aukro:" a existující má "Aukro: username"
                        {
               if (substr($element->title,-6,6) == "Aukro+"): //detekce jestli je plus
               {
                         
                         foreach($html->find('a') as $element)  //hledá odkaz na aukce
                          {
                          if (substr($element->href,-5,5) == ".html"):
                          {
                   $l=explode("-i",$element->href); // najde odkaz na aukci (id)
                  
                                            $text = "i".$l.","; //uloží do souboru a oddělí čárkou
                                            $soubor = fopen("aukro.txt", "a+");
                                            fwrite($soubor, $text);
                                             fclose($soubor);
                       
                     $return = "<a href=\"http://aukro.cz".$element->href."\">".$element->href."</a><br>";
                     //obsah pro návrat

                   }
                   endif;
               }
                endif;
                
                   }
                         
               }
                endif;
                }
                }
                return $return; // vrátí odkaz na aukci
        }
?>

Tenhle skript pochopitelně není vše. Lze ho doplnit o skript, který z textového souboru vytáhne data a provede nákup (je dobré tyto skripty od sebe rozdělit na různé servery aby se navzájem nezdržovali).

Pochopitelně je takový skript mnohem rychlejší než uživatelé.

Pro Aukro je to ostuda. Tohle šlo předvídat a například tenhle skript šel snadno eliminovat. Přesto jeho uživatelé nakoupili IPady 2, IRoboty a Sedací polštáře (ne přímo tohoto, ale obdobných skriptů, abych byl přesný).

Přidám-li k tomu příšernou komunikaci Aukra skrze Facebook (odpovědi a informace ztracené ve stovkách komentářů), jedná se o těžce nezvládnutou PR akci.

sobota 19. listopadu 2011

PHP a sezení (Session)

Nedávno jsem zahlédl článek kde nějaký dobrodruh radil jak použít $_COOKIE pro udržování sezení. Tedy například sledování přihlášení uživatele.
Trošku jsem nad tím žasl protože podle PHP manuálu je tahle proměnná už dávno v propadlišti dějin.

Dnes je samozřejmě k dispozici mnohem lepší a modernější způsob. A tím je proměnná $_SESSION.
Pokud jí použijeme musíme také použít funkci Session_Start(). Tato funkce inicializuje proměnou $_SESSION podle toho jaké ID toho sezení je nastavené v Cookie na straně prohlížeče.
Cookie pak neobsahuje žádná data jen ID tohoto sezení.
Díky tomu je toto řešení i mnohem bezpečnější. Samotný kód pro ověření uživatele může vypadat například takhle:

Session_Start(); // musí se spustit před jakýmkoliv výstupem na obrazovku
IF ($_SESSION['uroven'] == "admin"): //kontrola úrovně a zároveň ověření jestli je uživatel přihlášen
{
//administrace
}
else:

{
//neadministrace
}
endif;

Jak vidno je to elegantní a prosté řešení. Samozřejmě takovéhle věci často řeší samotné frameworky. Samozřejmě jde použít i na další věci, které je potřeba pro udržení informací o uživateli (například průběh jeho akcí atd.)

čtvrtek 17. listopadu 2011

Google + a fotografování

Google+ konečně umožnil tvorbu stránek.
Nelenil jsem a hned několik jsem jich založil. Zatím je obsah převážně můj. Ale pokud má někdo něco zajímavého nebudu proti když to dáme takříkajíc do placu.

Hlavní stránka je tedy zde a je věnovaná Fotografování zcela obecně. Další je tady a ta se věnuje svatební fotografii.

Doufám, že neopomenete přidat si stránky do kruhů. A tím máte jistotu, že Vám nic neunikne. Zajímavosti a nejen ty jsou pochopitelně vítány.

středa 16. listopadu 2011

Změny

Rozhodl jsem se přepracovat webovou prezentaci. Na doméně www.josefnemec.cz bude nyní portfolio prací a   fotografií a nabídky pro potenciální klienty.

Blog se přesune na blog.josefnemec.cz, navíc Word Press do teď používaný, nasadím cloudovou službu Blogger (provozuje Google).